Flow – stan optymalnego doświadczenia a strzelectwo sportowe

Autor: Trzebiński Hubert, Wawrzonowski Tomasz

Wstęp

Zawodnicy o podobnym poziomie wytrenowania, pod wpływem stresu, wykazują różnice indywidualne w zakresie zdolności do (Kłodecka-Różalska 2007):

  1. podejmowania trafnych decyzji,
  2. kontrolowania emocji.

Wzajemna interakcja tych czynników prowadzi do uzyskiwania przez sportowców bardzo zróżnicowanych wyników.

Flow w sporcie reprezentuje psychologiczny stan leżący u podstaw peak performance, czyli najwyższego poziomu wykonania. Zawodnikom zaangażowanym w trening i współzawodnictwo sportowe umożliwia uzyskać dwie najważniejsze korzyści (Węcław 2014):

  1. wysoką skuteczność, efektywność podejmowanych działań,
  2. satysfakcję z ich wykonywania (poczucie sensu, spełnienia, szczęścia).

Widzimy więc, że stan przepływu korzystnie wpływa na najważniejsze aspekty funkcjonowania sportowca, czyli osiągnięcia i motywację, redukując negatywne efekty stresu. Możliwość przebywania w tym stanie jest najlepszą motywacją (autoteliczną), żeby uprawiać wybraną dyscyplinę sportową i stale podnosić poprzeczkę, co nadaje sens i cel aktywności sportowej.

Flow wpływa na wykonanie w sporcie, jak również jest wynikiem wykonania. Ponadto w tym stanie uczymy się zdecydowanie szybciej. Tak więc poza zapewnieniem dobrego wyniku, przepływ pozwala poprawić efektywność treningu, co w przyszłości zaowocuje jeszcze większymi sukcesami. Badacze są obecnie przekonani, że przepływ stanowi najważniejszy czynnik w prawie każdych zawodach sportowych, leży u podstaw największych naukowych odkryć i odpowiada za znaczną część artystycznych osiągnięć (Kotler 2014).

Flow jest uważane za jedno z najbardziej fascynujących zjawisk we współczesnej psychologii. Relacje osób, które doświadczyły przepływu mogą pomóc nam w rozpoznaniu tego stanu u siebie. „To uczucie, że żyjemy pełnią życia, zaangażowani w to, co robimy, w harmonii z otoczeniem. To coś, co najłatwiej poczuć, kiedy śpiewamy, tańczymy, uprawiamy sport, ale może też wystąpić, kiedy pracujemy, czytamy dobrą książkę lub bierzemy udział w ciekawej rozmowie” (Csikszentmihalyi 2014).

Pełna wersja artykułu

Pobierz

Artykuł opublikowany w: Strzelectwo sportowe (Nowoczesne rozwązania szkoleniowe), zeszyt nr 13, Wrocław, 2016,
ISBN 978-83-941103-1-4

Autor: Trzebiński Hubert, Wawrzonowski Tomasz

Podziel się