Potrzebna modyfikacja treningu

Co ważniejsze dla sukcesu, talent czy pracowitość? A co ważniejsze w rowerze, przednie czy tylne koło?

George Bernard Shaw

Autor: Kurzawski Kazimierz

Współczesny etos treningu wymaga od nas robienia więcej i lepiej. Jedną z przyczyn błędów trenerów w ocenie sportowców i sytuacji szkoleniowych oraz podejmowaniu decyzji jest wiara we własną nieomylność. Myślenie automatyczne może czasem wyprowadzić trenera na manowce i skłonić do błędnych poglądów, decyzji i działań. Nie znam prawdziwego sportowca, który nie chciałby wygrywać.

„Trenowanie to praca z ludźmi, a wybitni trenerzy stają się uczniami ludzi, których trenują. By być wybitnym przywódcą – wybitnym trenerem – musisz opanować umiejętności interpersonalne, by zachęcić ludzi do działania” (Martens 2009 s. 46).

Mamy do dyspozycji coraz więcej informacji ale cały czas spieszymy się i ciągle coś nas rozprasza. Technologie umożliwiają natychmiastowa komunikacje z każdego miejsca przyspieszają podejmowanie decyzji, poprawiają skuteczność pracy treningowej. Oczywiście przy odpowiednim wykorzystaniu komputerów, kamer, trenażerów, Internetu, telefonów komórkowych itp. Te same technologie mogą nas przytłoczyć a pospiech szkodzi kreatywności, jakości, zaangażowaniu, głębokim przemyśleniom, a w końcu także wynikom. Cały ten pospiech pociąga za sobą utrudnioną koncentrację, mniej czasu na trening. Trenując długo i bez przerwy, zużywamy zbyt wiele umysłowej i emocjonalnej energii, bo brakuje nam przerw na regeneracje.

Prawdą jest także to, że jeśli aktywnie nie starasz się o lepsze robienie tego, co robisz, to istnieje prawdopodobieństwo, że osiągasz coraz gorsze wyniki, nie zależnie od tego, od czego zaczynałeś. Jeśli trenujesz przez długi czas, to nie ma żadnej gwarancji, że robisz to dobrze, a już na pewno nie coraz lepiej. czasami pogorszenie wyników stanowi rezultat niedotrzymania kroku postępowi dokonującemu się w strzelectwie sportowym. Ale często jest to efekt do popadania w nawyki, które nie dają optymalnych wyników. Wybitne wyniki sportowe wymagają nie tylko rytmicznego przechodzenia od treningu do odpoczynku, ale czerpania energii z różnych źródeł. Sportowiec, aby funkcjonował optymalnie, potrzebuje czterech źródeł energii: fizycznej, emocjonalnej, umysłowej i duchowej. Przechodząc rytmicznie pomiędzy treningiem i wypoczynkiem zaspakajamy potrzeby równowagi, samorealizacji, uznania i bezpieczeństwa.

Tolerujemy w naszym życiu ogromne niedociągnięcia, nawet w tych aspektach, na które jesteśmy w stanie wpływać. Za mało bierzemy odpowiedzialności za podstawowe potrzeby i zbyt dużo energii tracimy na narzekanie i szukanie winnych. Nie dbamy o siebie, chociaż w konsekwencji szkodzimy swojemu zdrowiu i swojej wydajności sportowej. Im większe zapasy poczucia wartości i zadowolenia, tym mniejsza podatność emocjonalna na kłopoty dnia codziennego. Odporność, umiejętność szybkiego otrząsania się z emocjonalnych komplikacji, w mniejszym stopniu zależy od tego, co się wydarzyło, a w większym od tego jak to sobie zinterpretowaliśmy.

 

 

 

Pełna wersja artykułu

Pobierz

Artykuł opublikowany w: Strzelectwo sportowe (Nowoczesne rozwązania szkoleniowe), zeszyt nr 11, Wrocław, 2014,
ISBN 978-83-928836-6-1

Cena sukcesu to ciężka praca, poświęcenie i determinacja, by niezależnie od tego czy w danej chwili wygrywamy czy przegrywamy, dawać z siebie wszystko.

Vince Lombardi

Autor: Kurzawski Kazimierz

Podziel się