Warto biegać

Gdy ciało mówi ‘STOP’, niech umysł dokończy dzieło

J. G.

Autor: Komar Beata

Strzelectwo to wspaniały sport wymagający jednak dodatkowych aktywności, by ciało i umysł grały w jednej drużynie. Organizm ludzki stworzony jest, aby się poruszać i pozytywnie reaguje na niemal każdą formę ruchu. Bezruch brzmi jak wyrok.

Wspaniałym zatem uzupełnieniem dla strzelectwa może być bieganie. Doskonale uzupełnienia i urozmaica trening strzelecki. Biegać każdy potrafi. Nie potrzebne są do tego specjalne umiejętności czy kwalifikacje, ponieważ biegaczem może być każdy bez względu na wiek, wagę oraz czy uprawia  wyczynowo inne sporty.

Jedną z ważniejszych rzeczy, nim zaczniemy biegać jest pokonanie wszelkich wymówek. Że brak nam siły, zimno, że nie ma czasu, że wreszcie ‘bieganie nie jest dla mnie’, nadwaga lub podatność na przeziębienia.

Niech to, co przeszkadza w podjęciu wysiłku stanie się motywatorem do rozpoczęcia przygody z bieganiem. Bo jak się okazuje dzięki bieganiu można zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej, poprzez zwiększenie metabolizmu i przyspieszeniu spalania kalorii.  Zyskujemy  odporność na choroby oraz poprawiamy ogólnie pojętą kondycję. Długie biegi maksymalizują wydajność układu krążenia. Wzmożone bicie serca sprawia, że zarówno ono samo, jak i tętnice i żyły zaczynają coraz wydajniej transportować krew, a płucom pozwala to na bardziej efektywną absorpcję tlenu. Systematyczne uprawianie biegów zmusza końcówki naczyń włosowatych do wniknięcia do środka komórek mięśniowych. To powoduje lepsze dotlenienie większej ilości komórek w całym organizmie. 

Nie należy jednak oczekiwać, że po kilku tygodniach każdy będzie w stanie przebiec ‘królewski dystans’. Chociaż dobroczynny wpływ da się zauważyć już od pierwszych dni aktywności. Należy do nich poprawa nastroju i samopoczucia. Ciało w ruchu uruchamia reakcje chemiczne, następuje uwolnienie endorfin czyli tzw. hormonów szczęścia [6]. 

Regularne bieganie powoduje utratę zbędnych  kilogramów i poprawia kondycję, która przychodzi stopniowo. Wiecznie zmęczeni i wyczerpani codziennymi obowiązkami zyskają nową energię do pracy i uwolnią się od stresu. Aktywni fizycznie zwiększają wydolność swojego układu krążenia, co pomaga kontrolować poziom cholesterolu i ciśnienie krwi. Ćwiczenia fizyczne wzmacniają tkankę kostną, która z czasem ulega osłabieniu. Przeciwdziała osteoporozie.

 

Pełna wersja artykułu

Pobierz

Artykuł opublikowany w: Strzelectwo sportowe (Nowoczesne rozwązania szkoleniowe), zeszyt nr 9, Wrocław, 2012,
ISBN 978-83-928836-9-2

Autor: Komar Beata

Podziel się