Wybrane elementy metodyki nauczania konkurencji karabin i pistolet pneumatyczny na wstępnym etapie szkolenia

Autor: Kijowski Andrzej

Strzelectwo to sport dla wszystkich – amatorów i „wyczynowców”, dzieci i dorosłych, osób sprawnych ale również „sprawnych inaczej”.

Dlaczego poruszam ten temat, skoro jest on doskonale znany i wielokrotnie opisany. Chciałem przypomnieć kilka znanych lecz często zapominanych zasad. Bardzo często trenerzy chwalą się, że jego podopieczny na drugim lub kolejnym treningu osiągnął „super wynik punktowy” co dla mnie jest sprawą niewyobrażalną i nie do przyjęcia. W wielu przypadkach jedynym ćwiczeniem jakie się wykonuje podczas treningu jest strzelanie na punkty do tarczy z postawy stojącej.

Celem szkoleniowym jaki powinniśmy sobie postawić we wstępnym okresie szkolenia jest nauka podstawowych elementów techniki strzelania składających się na pojedynczy strzał: celowanie, wyciskanie języka spustowego, oddychanie, wytrzymanie po strzale, prawidłowa postawa stojąca oraz połączenie tych wszystkich elementów całość, czyli cykl złożenia do strzału. Jest to najważniejszy moment w nauczaniu, w którym zawodnik powinien w sposób nienaganny opanować technikę wykonania wymienionych elementów, aby nie popełniać błędów w dalszym okresie szkolenia.

Na tym etapie szkolenia nie zakłada się osiągania wyników sportowych ale poprzez nauczanie i doskonalenie poprawnej techniki strzelania otwiera się drogę do osiągania sukcesów w wieku dorosłym.

Celem głównym współzawodnictwa sportowego jest osiągnięcie poziomu mistrzowskiego w wieku seniora a nie doraźne sukcesy w młodszym wieku. Znaczące sukcesy młodych zawodników nie gwarantują sukcesów tym bardziej...

Pełna wersja artykułu

Pobierz

Artykuł opublikowany w: Strzelectwo sportowe (Nowoczesne rozwązania szkoleniowe), zeszyt nr 15, Wrocław, 2018,
ISBN 978-83-941103-3-8

Autor: Kijowski Andrzej

Podziel się